Voor wat word je echt betaald?

 

Hoe dikwijls heb jij jezelf deze vraag al gesteld?

Voor wat word je echt betaald? Mogelijk heb je die vraag al wel eens gesteld op een moment dat het wat minder ging. En dat was de vraag waarschijnlijk bedoeld als… waar ben ik hier mee bezig, ben ik mijn tijd niet aan het verdoen, had ik niet beter…

Ik stel je de vraag met een ander doel.
Vele mensen zullen antwoorden; ik word betaald voor het werk dat ik doe. Ik word betaald voor de uren die ik doe. Ik word betaald voor de service ik die lever. Ik word betaald voor het probleem dat ik oplos.
En voor een deel is dat natuurlijk correct.

Alleen, als we het op deze manier bekijken, komen we een aantal uitdagingen tegen.
De kans dat jij iets unieks doet, een uniek product hebt of iets weet wat niemand anders weet, is zeer klein ...

Doet het ertoe wat je doet?

Op het moment van dit schrijven (begin 2021) hebben heel wat mensen in de wereld een uitdaging. Ze kunnen niet hun ding doen door bepaalde maatregelen. En dan heb je 3 keuzes ... Je gaat wachten tot het weer kan, je probeert wat je deed te doen op een andere manier (online) of je denk na over kan ik iets anders gaan doen en je gaat ermee van start.

Ik merk vooral veel weerstand zoals; wat ik doe kan ik niet online doen ... Of mensen willen dat niet online doen ... En weet je dat kan … dus doen we maar niets …
Want ik kan niets anders, ik ken niets anders, ik heb dit al heel mijn leven gedaan. En weet je, dat is dan ook zo.
En dat betekent dan die iemand vastzit aan een bepaalde identiteit,  En dat ze zichzelf inderdaad niets anders zien doen ... 
Als ik vraag; wat is je identiteit? Dan zal je waarschijnlijk beschrijven wie je bent en wat je doet. 
 
Alleen is je identiteit iets genuanceerder. Dat is wie je DENKT dat je bent. (of wat jij denkt dat anderen denken wie je bent)
En als men denkt dat men dat niet kan veranderen, dan is dat een grote uitdaging. 

Wat als we het anders gaan bekijken?

Wanneer je denk dat je betaald wordt voor wat je doet … dan lopen we tegen een aantal beperkingen. In marketing hoor je dan; je moet je onderscheiden. De vraag is dan alleen HOE?
Als wat ik doe niet uniek is, hoe dan ... Vandaag de dag bestaan er veel marketingtechnieken en als je vandaag naar social media kijkt, lijken ze ook steeds gekker te worden. Bepaalde technieken en trucjes werken wel voor de eersten die ze toepassen, wanneer iedereen het gaat doen … is het effect ook weer weg. Dus moeten we steeds sneller en extremere zaken doen om uniek te lijken en de aandacht te trekken.

Nu, iedereen is vrij om het spel op die manier te spelen. Alleen merk ik op dat veel ondernemers het dan doen, alleen maar omdat ze denken dat dit nog de enige manier is.

Wat als datgene waarvoor je betaald wordt, niet afhangt van wat je kan, kent of kunt?
Zolang je ‘inkomen’ afhangt van je tijd, van wat je kent of van wat je kunt, het product of dienst of je identiteit ... dan heb je een aantal uitdagingen met groeien alsook met hoe je omgaat met moeilijke periodes.

Dus ik stel de vraag op nieuw; voor wat word je echt betaald?

Wanneer je kan groeien als persoon en ervoor kan zorgen dat je betaald wordt om te zijn wie jij bent, dan speel je plots een heel ander soort spel. Een spel waarbij uniek moeten zijn, niet meer hoeft, want er is maar 1 jij. En het spel over wat je doet, er ook niet meer toe doet want je wordt betaald voor wie je bent. Een spel waarbij je niet meer denkt vanuit schaarste, wel uit overvloed. Een spel waarbij je niet werkt vanuit concurrenten, wel vanuit creatie.

Wanneer jij kan zijn wie je echt bent, wat je ook doet, je wordt altijd betaald voor wie je bent.

Ontdek hoe je betaald kan worden voor wie je bent.