Het belang van de 5 niveaus in Rouw!


Dit is een zeer belangrijk inzicht in de komende tijd!

 

Meld je aan voor de online Masterclass "Hoe een positief perspectief creƫren in deze tijden?". Hierin kan je ontdekken jij welke hierbij nodig zijn.

Je aanmelden voor de online Masterclass!

Als jij liever leest dan video kijkt/luisterd..

De vijf niveaus van rouw in deze Corona en post Corona tijden. 

Wat heeft rouw te maken met deze periode? ALLES!
Je zou natuurlijk kunnen zeggen; oké van de mensen die spijtig genoeg gestorven zijn aan het virus, absoluut. Maar je kan het eigenlijk beter zo stellen, minstens de helft van de wereldbevolking is momenteel collectief in rouw met wat er aan de hand is ...

En dat is eigenlijk misschien een van de belangrijkste inzichten die ikzelf heb gerealiseerd in de eerste weken van de lockdown. En het is ook heel belangrijk om dit te
weten en te beseffen. Om te weten van hey, wat zou ik vandaag kunnen doen? 

Misschien ben je een ondernemer en wil je je business terug opstarten?
Of je wilt ervoor zorgen dat de boel blijft draaien ...
Dan kan je natuurlijk heel veel dingen gaan doen maar dan merk je dat die niet het effect
hebben als voor de lockdown … En dat is ook wat ik ervaren heb.

Dat had ik niet verwacht.

In onze 3D business sturen we elke week een e-mail aan klanten. Je zou het een newsletter kunnen noemen maar dat is het eigenlijk niet. Maar toen met de lockdown op vrijdag en dan
maandag dinsdag, … Ik stuurde zoals elke week, onze wekelijkse e-mail.
En natuurlijk, wat zet je dan in die e-mail? En ik dacht van; oke laat me gewoon vragen van hey, hoe gaat het bij jou? Wat is de impact? 
Nu, die e-mails gaan naar duizenden mensen en laat ons zeggen, in normale omstandigheden krijgen we tientallen antwoorden. Meestal vragen over hoe doe ik dit of dat of positieve feedback. 

En dus de eerste week na de lockdown deed ik dat ook en er gebeurde iets raars. Geen
antwoorden. Zero antwoorden! 
Dus ik dacht van oei, is de mail misschien niet verstuurd of is er een probleem met de mailbox … Maar nee, dat is nu bizar! 

Ondertussen zag ik ook dat andere dingen plots niet meer werkten als ervoor ...
Ik hoorde ook van klanten die we helpen met hun marketing en social media gebeuren en advertenties, dat die ook allemaal hetzelfde ervaart hebben. Dus het kwam er eigenlijk op neer dat alle dingen die we ervoor deden en werkten, dat die plots niet meer werkten.

Is dat normaal? Achteraf gezien helemaal niet. Maar goed, de week erna stuurde ik terug een e-mail en ik dacht natuurlijk; oke, plannen, nog eens vragen, kijken ... Kunnen we helpen? En dat was dan puur bedoeld van kan ik helpen? En er was niet zo van; hey koop mijn  training blablabla ... Het was puur van hey; waar zit je mee? Is er iets waar we kunnen
mee helpen? 

En het goede nieuws was, we kregen weer antwoorden. Maar de antwoorden die we kregen, waren eigenlijk heel anders dan twee weken geleden. Want plots, plots waren alle antwoorden die we kregen heel negatief getint. En dan druk ik het nog zwak
uit. Heum??? Ik heb gewoon oprecht gevraagd van hey, hoe gaat het ermee? 
Is er iets waar we mee kunnen helpen? Zonder ook nog maar enige intentie te maken
van hier, koop dit of whatever ...
Maar de antwoorden die ik kreeg waren echt van, wow, what is going on? 

En achteraf gezien, is het opnieuw niet zo opmerkelijk wat er gebeurde. Want ja, in die eerste twee weken werden er inderdaad heel veel van deze e-mails gestuurd van hey, kunnen we helpen? Maar die waren dan meestal van koop bij ons dingen want dat was de oplossing …

En ja, dan natuurlijk komt er een bepaald moment, de laatste druppel die de emmer
doet overlopen. En toevallig was ik dat dan … Maar weet je, no offence naar die mensen
want het is een natuurlijke menselijke reactie en ik was dan de gelukkige die de frustratie mocht ontvangen. Geen probleem trouwens.

En toen ben ik gewoon verder gaan denken. Maar ja, hoe komt dit?
En zo kwam ik eigenlijk op ... kunnen we de theorie van de vijf niveaus van
rouw toepassen in deze situatie? En absoluut, dat kunnen we! 

Wat zijn de vijf niveaus in rouw? 

Dat zijn vijf stappen en de eerste en de laatste zijn vast. De drie tussenin, die kunnen wisselen. Maar wat is stap 1? Stap 1 is ontkenning. En de kans dat je ooit een dierbare bent verloren, is natuurlijk groot. Is het nu een vriend, familie, misschien huisdier … en wat is dan meestal het eerste woord dat je zegt?

Dus stel, je wordt gebeld, en je hoort het nieuws, wat is het eerste wat we meestal zeggen? Oh nee, nee het is niet waar! Echt nee, het is niet waar! Zeg me dat het niet waar is?!
Nee! Dat zijn toch meestal de eerste woorden die we zeggen. En dat is eigenlijk fase een, de ontkenning. De ontkenning is fase een. En dan gaan we heel veel dingen bedenken; van het is niet waar! Oh nee! En by the way dat is niet abnormaal. Het is een mechanisme in ons
brein wat er eigenlijk voor zorgt dat we de schok van dat nieuws, iets anders, iets zachter zullen verwerken. Het is gewoon een mechanisme van ons brein om onszelf te beschermen tegen de harde schok. Dus wat er dan gebeurd, is op zich niet abnormaal by the way.

Dus de eerste fase is ontkenning. Dan hebben we de drie volgende fases welke, in volgorde kunnen verschillen. Welke in volgorde anders kunnen zijn en dan is mogelijk de volgende boosheid. Ja, dan zoeken we zondebokken. Dan zoeken we naar op wie kunnen we dat afreageren? Opnieuw zeer menselijk, normaal gedrag.

Een mogelijke volgende stap is, dat we dan heel depressief gaan worden. Dat alles slecht
is. Dat alles donker is. Dat alles weinig zin heeft … Opnieuw, het is eigenlijk heel normaal. En dan komen we mogelijk in het stadium van onderhandelen. En dat is van; had ik dat niet kunnen doen? Hadden we dat niet kunnen doen? Had ik dat zo niet moeten doen? Of he, stel dat we dat doen, zal het dan toch nog goed komen?! Als we dat zouden doen, gaan we dan terug naar normaal?!

Dus, dan ga je zien dat, of je observeert wat mensen vandaag vertellen over deze situatie,
al dan niet hun vraag om terug naar het normaal te gaan van voor de lockdown. Als mensen daar zijn, zitten ze eigenlijk nog in de ontkenning of in de onderhandelingsfase. Wat zouden we kunnen doen om terug te gaan?
Maar wat is de stap waar we uiteindelijk naartoe moeten? Dat is acceptatie. Het is pas wanneer je in acceptatie bent met een situatie, is het nu effectief bij het verlies van iemand of in deze tijd, waarbij heel de wereld tot op zijn fundament geschokt is, dat mensen op zoveel niveaus in hun leven uitgedaagd zijn, dat het inderdaad is als; we zijn iets dierbaars verloren.

Wat zijn we dan verloren?

Ons oude leven. Dat klopt! En het is omdat we op zoveel niveaus in ons leven zijn
uitgedaagd; privé, zakelijk, werk, familiaal, geld, onze dromen, onze plannen,
onze reizen, onze feestjes, … Het is niet abnormaal dat we dan allemaal in rouw zijn want we zijn heel veel dierbare dingen verloren.

Dan is alleen de vraag; in welke fase ben jij? En de mensen rondom jou? Zitten die
nog bij de ontkenning? Zitten ze bij de onderhandeling? Zijn ze depressief, zijn ze boos? Of zijn ze bij de acceptatie? En acceptatie is van, oké dit is er gebeurd en ik begrijp, maar dat wil niet zeggen dat ik het er eens mee ben, maar ik begrijp dat we niet terug kunnen naar
het oude. We kunnen niet terug naar ons oude leven. En voor alle duidelijkheid, dat kan nu niet meer. 

En dan is de vraag; als ik zeg van dat kan nu niet meer, hoe jij erop reageert?
Want de moment dat mensen dan zeggen van; oh nee, ik wil teruggaan, dan zijn ze dus nog niet aan acceptatie. Maar die acceptatie hebben we nodig om verder te kunnen. Wil dat zeggen dat dan, dat je zegt van hey, alles is oke?! Nee, acceptatie is, ik aanvaard dat het is
gebeurd, en ik weet dat we niet terug kunnen. Dus nu kunnen we gaan kijken naar wat we dan gaan doen?!

En hoe dan nu verder?

Hoe gaan we verder? Hoe leven we verder? Wat ga ik nu doen?
Dat kan pas beginnen bij acceptatie. En dat betekent in een ondernemerswereld, als je werkt met klanten en je moet nieuwe klanten zien aan te trekken, dat het belangrijk te weten is, in welke fase zit jouw klant? Of wie dan ook? Want als hij nog in ontkenning zit en je komt bij hem met een bepaalde boodschap, dan is de kans inderdaad groot dat je nog steeds boze e-mails gaat krijgen.

En mensen gaan pas moven, ja zeggen, ik wil met jou werken of ik ga dat kopen, op het moment dat ze eigenlijk bij acceptatie zitten. Dat is super belangrijk om te begrijpen en daar
rekening mee te houden in alles wat je doet met je klanten. Is het nu in je marketing, in eerste gesprekken, ze mogelijk een offerte sturen, overtuigen. In al die fases moet je vanaf nu rekening houden met waar zitten ze? Bepaalde mensen zijn daar al door en die zijn er gewoon klaar mee; hey, laat mij gewoon de volgende stap nemen. Maar er zijn ook heel veel mensen die nog niet zover zijn.

Dus wat kan je dan doen? 

Het zou kunnen zijn dat je in een sector zit waar heel veel mensen ver van acceptatie zitten. Wat zou je dan kunnen doen? Wel,
het enige wat je kan doen, is hun proberen te helpen van waar ze ook zitten, is het nu ontkenning, boosheid, onderhandelen of depressief, om ze proberen te helpen naar acceptatie te gaan. En dat is iets wat je doet uit service. Als teruggeven aan.
Probeer je mensen, je klanten te helpen om ze van in welke situatie ze ook zitten, om ten minste naar acceptatie te kunnen gaan. Vanuit de juiste doelen en niet van hey, ik ga nu
helpen en morgen koop je dan bij mij ... Dat is niet het plan hier. 

Maar wat als je iemand daar inderdaad kan in helpen? Dan is de kans heel groot dat hij later
bij jou zal kopen, dat is waar maar dan mag niet de intentie zijn. Dus het is nu tijd om heel veel dingen te geven en mensen te helpen om in eerste fase naar acceptatie te komen. 

En dan vraag je je misschien af wat is mijn eigen ervaring is met deze situatie?
Dus ik heb al verteld over het dingetje met e-mails en hoe ik dan uiteindelijk bij het idee van die vijf niveaus van rouw ben gekomen maar hoe ben ik zelf met deze situatie om
gegaan? Nu, het ding was, wij zaten al meer dan een week zelf in quarantaine.

Lorenzo, mijn businesspartner in Masters in SU, had de maandag na de krokusvakantie contact gehad met een klant die net uit Noord-Italië kwam. Maar die dat niet echt had gemeld. En donderdag, dus vier dagen later, werd Lorenzo gecontacteerd door
contact tracing ... Het bestond toen nog of al … Er werd gemeld van hey, je bent in contact
geweest met een persoon die positief is getest …

Nu, ondertussen wisten we dit al en dat was net op de start van een trainingsdag.
Dus er waren mensen in de zaal en daar stonden we net voor het begin ... Even
overleggen, dokters bellen, horen wat we willen doen … Sommige zeiden van ja, doe maar verder, anderen zeiden van nee nee, stop nu, stuur nu iedereen naar huis!
Oke, daar stonden we, wat doen we nu? En plots stond Corona heel dicht voor onze voordeur! 

Zonder dat we ooit maar dachten van; ons gaat dat niet gebeuren bij wijze spreken. Dus op een bepaald moment stonden we daar, wat nu? Aan de mensen uitgelegd ...
Sommigen zegden van ja, op zich voor ons geen probleem, doe maar verder … Maar wij hadden zoiets van, dat kunnen we dan eigenlijk niet maken. Dus die dag geannuleerd en
de volgende dag was natuurlijk wel van oei, wat nu? Wat gaan we doen? 

Gelukkig deden we al heel veel online. Eigenlijk het stukje live training, dat was het enige wat we nog niet online deden. Dus plan, oke vanaf volgende week gaan we dit online doen. Maar natuurlijk begin je te denken over de impact en ja, dat was toch zo een zwarte wolk die als een schaduw op het geheel scheen. Dus ik dacht van mmm; dan heel veel intern werk gedaan om die wolk eigenlijk kleiner en kleiner te maken.

Wat eigenlijk vrij snel lukte. Maar natuurlijk, de week erna, 13 maart, werden we met zijn allen in lockdown geplaatst en dan was het natuurlijk terug even van oeps, die wolk werd terug iets groter maar opnieuw, door het interne werk te doen, werd de wolk uiteindelijk alleen maar kleiner.
En nu zou ik zeggen, waar de wolk anders 40% was, is ze nu misschien nog 1, 2 procent.
Want het is goed om dat wolkje daar te hebben om ja, het als een soort reminder te gebruiken van hey, what is going on? Waar moet ik rekening mee houden? Maar eigenlijk in een paar dagen ben ik erin gelukt om van ontkenning naar acceptatie te gaan. En dat geeft
het voordeel dat je het kan plaatsen. Want hoe meer dat je, hoe langer dat je in die periode zit, voor acceptatie, hoe meer je visie, je zicht op een helder idee, kleiner wordt.

Nog meer inzichten verwerven uit deze periode?

Want dat is nu misschien net belangrijk, dat je een heel brede visie gaat ontwikkelen over wat gebeurt er eigenlijk? Wat zou ik kunnen doen? En daarom zou ik jou nu ook graag willen
uitnodigen naar een online Masterclass, hoe in deze tijden een positief perspectief creëren voor je leven en je business? Is het nu heel donker of half donker, dan nog is het misschien handig om even tijd te nemen om te kijken naar what is going on? Om afstand te nemen.

Oke, zijn dit de dingetjes die gebeuren?! En van daaruit een nieuwe visie te creëren of een andere manier van denken te creëren zodat je, wat er uiteindelijk ook gebeurt, dat je altijd voor jezelf een positief perspectief kan genereren.

Want je hoort inderdaad onze regering zeggen; het is belangrijk dat mensen een positief vooruitzicht kunnen krijgen en inderdaad, dat is super belangrijk om voor jezelf een positief perspectief te kunnen genereren en dat je daar niet afhangt van externe factoren. Dat je dat voor jezelf kan doen. 

Onder deze video kan je je aanmelden en dan vind je ook wanneer deze online Masterclass doorgaat. En nog belangrijk, wat is dit niet? Het zijn geen trucjes om in zeven stappen nieuwe klanten aan te trekken ...
Dit is heel ver daarvan!!! Dus voor wie is dit? Vooral voor zelfstandige ondernemers die
bereid zijn om effe tijd te nemen, om even een moment te hebben waar je kan kijken naar wat zijn misschien inzichten of visies van een andere persoon, een andere ondernemer, die voor mij een nieuw inzicht zou kunnen leveren. Dat is het enige wat ik wil doen, een aantal inzichten geven. 

En dat is ook de feedback die ik krijg van mensen die deze Masterclass al hebben gevolgd van; wow, eindelijk ook eens een ander verhaal. Eindelijk eens een paar dingen die je nergens anders hoort en eindelijk misschien een eye-opener, een schop onder de kont om uit de ... ja, het hele verhaal te kunnen stappen want dat is er momenteel aan de hand.
Iedereen zit vast in een bepaald verhaal omdat je twee maanden niks anders hebt
gehoord dan ...

Dus misschien is het handig om even uit die bubbel te kunnen stappen en een ander perspectief te kunnen horen. Voor alle duidelijkheid, deze Masterclass is compleet gratis en er is ook geen aanbod. Dus ik verkoop niets! 

Dan vraag je je misschien af van waarom doe je dit? Wel, dat is misschien ook de reden om de Masterclass te volgen omdat je aan het einde van de Masterclass zal begrijpen waarom ik het doe en waarom ik het compleet belangeloos doe. Wat misschien in deze tijd
heel opmerkelijk is ...
Maar wil jij weten hoe je voor jezelf een positief perspectief kan genereren
in deze tijden, voor je leven en je business ...
Meld je dan aan voor deze Masterclass! 

Wanneer we weten wat de uitdagingen zijn, is de vraag, hoe kunnen we aan een oplossing werken?

Donderdag 28 mei om 20u geef ik een online masterclass "Hoe een positief perspectief creëren in deze tijden?"

We kunnen proberen de huidige situatie op te lossen zoals we het altijd al deden.

Dan is de vraag lossen we de uitdagingen dan wel echt op?

Wat als je een manier had om, wat er ook gebeurd, steeds voor jezelf een positief perspectief te creëren?

#

Hoe een positief perspectief creëren in deze tijden?

Donderdag 9-7 om 20u, deze presentatie is een eenmalig event, er worden geen opnames verstuurd als je er niet live bij bent.

Meld je nu aan :